Gedrag, Hoogbegaafd, Meerbegaafd, Ontwikkelingsvoorsprong

Bedrijf starten

Afgelopen half jaar heeft een groep kinderen uit groep 4 een eigen bedrijf gestart. Ik heb een werkboek gemaakt waarin de kinderen stap voor stap, van de oprichting tot het verkoopmoment, hun eigen onderneming kunnen starten. Hierbij wordt begonnen met de oprichting van het bedrijf: de bedrijfsnaam bepalen, het product bepalen en inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het was gelijk heel echt voor de kinderen en ze gingen fanatiek aan de slag. Er werd marktonderzoek gedaan bij de doelgroep: “Wat zouden jullie graag willen kopen? Een knuffel, vogelhuisje, sleutelhanger?”. Er worden uiteindelijk fotolijsten, zwaarden en knuffels gemaakt.

De volgende stap was het in kaart brengen van het benodigde startkapitaal. Hierbij moest rekening gehouden worden met de kosten voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het maken en uitzenden van een reclamespot, het plaatsen van een advertentie en natuurlijk het kopen van de grondstoffen. En natuurlijk willen de bedrijven ook winst maken. Het was een ingewikkelde rekenopdracht, maar de groepen zijn er uit gekomen en hebben een pitch voorbereid voor de bank (de rest van de klas). Tijdens de bedrijfspresentaties werden door de kinderen goede vragen gesteld: “Wat als blijkt jullie product toch niet aanspreekt bij de doelgroep?” “Jullie product ziet er nog wat saai uit, hoe gaan jullie dat verbeteren?”.

Alle groepen hebben het startkapitaal ontvangen en konden aan de slag met het maken van de producten. Hierbij konden zij hulp inschakelen, werknemers, maar zij moeten ook betaald worden. Hier moest dus rekening mee gehouden worden. Ook moesten de uiteindelijke verkoopprijzen bepaald worden en zijn de kinderen aan de slag gegaan met marketing. Ieder groepje heeft een reclameposter/advertentie en een reclamespot gemaakt. Het ene groepje heeft een filmpje opgenomen en de andere groepjes hebben een stop motion-filmpje gemaakt (met behulp van de app ‘stikbot’).

Dan tot slot het verkoopmoment! Het was spannend voor de kinderen: zouden we genoeg producten verkopen om winst te maken? Tussen de middag hebben de kinderen hun verkoopkraam ingericht en ’s middags was het dan zo ver. De kinderen kwamen de klas in en de reclamefilmpjes werden getoond. Trots. Dat is het woord wat bij iedereen naar boven kwam. Veel complimenten kregen de ‘eigenaren’ van de rest van de klas.
Na de reclamefilmpjes is de doelgroep langs de kramen gegaan. Ze hebben nogmaals hun vragen gesteld: “Kan ik er ook een foto van mijzelf bij krijgen?” Hier werd direct op ingespeeld en er werd een fototoestel geregeld. Dan uiteindelijk het belangrijkste moment: het kopen. Sommige producten waren zo in trek dat er te weinig geproduceerd werden. Twee groepjes waren snel uitverkocht, het laatste groepje duurde wat langer, maar uiteindelijk zijn ook hier alle producten (met behulp van de andere bedrijven) verkocht. Het was mooi om te zien hoe de kinderen samenwerkten.

Alle groepen hebben winst gemaakt, het ene groepje meer dan het andere groepje, maar dat maakte voor de kinderen niet meer uit. Ze hebben er volop van genoten. Het was een groot succes! De kinderen kijken trots terug op het proces wat met vallen en opstaan ging. Want wat doe je als iets niet in één keer lukt? Hoe ga je om met tegenslagen? Met andere woorden: hoe moet ik leren leren?

Plaats een reactie